informatiecampagne datalekken
News 1 juli 2019

Autoriteit Persoonsgegevens vervolgt campagne over datalekken met praktische informatie

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ontvangt van ondernemers regelmatig vragen over datalekken. 'Wat moeten we doen bij een datalek? Wanneer moet een lek gemeld worden aan de betrokken personen en/of aan de AP?' Daarom heeft de toezichthouder besloten meer algemene informatie te verschaffen en de ‘Wat betekent de privacywet voor jou(w) bedrijf?’ met praktische informatie voor mkb-ers over datalekken een vervolg te geven.

'Wat betekent de privacywet voor jou(w bedrijf)?'

In reactie op de meest gestelde vragen over datalekken heeft de AP de informatie uitgebreid. Bestaande Q&A’s zijn aangepast, er zijn nieuwe vragen toegevoegd en de AP biedt praktische hulpmiddelen om de naleving makkelijker te maken. Zoals een privacyvideo over wat te doen bij een datalek, hulp om de risico’s in te schatten bij een lek, tips om datalekken te voorkomen en een opstap om tot een goed beveiligingsplan te komen. Deze informatie deelt de AP via de gebruikelijke campagnewebsite hulpbijprivacy.nl en social media. De video vind je eveneens op de genoemde website.

De AP publiceert de komende maanden steeds informatie over een ander onderdeel van de AVG. De eerste campagnemaand stond in het teken van de vraag ‘hoe faciliteer je als ondernemer de privacyrechten van je klanten?’. De volgende onderwerpen zijn: verwerkersovereenkomsten, verwerking van gegevens van (zieke) werknemers en de grondslagen voor verwerking van persoonsgegevens. Met deze campagne beantwoordt de AP de meest gestelde vragen van ondernemers over de privacywet.

 

VIND FERM OOK OP  TWITTER | LINKEDIN | FACEBOOK