Pronto-app Havenbedrijf Rotterdam
News 22 februari 2019

Efficiency door digitalisering: bunkervertragingen containerschepen fors gereduceerd dankzij Pronto

Source: Port of Rotterdam

Het aantal Maersk-schepen dat bij APM Terminals op Maasvlakte II vertraging opliep als gevolg van bunkeractiviteiten is tijdens een pilot met Pronto fors teruggebracht. De betrokken partijen vertellen op de website van het Havenbedrijf hoe real time inzicht in elkaars planning bottlenecks helpt te voorkomen.

Pronto

Havenbedrijf Rotterdam heeft in 2018 de eerste versie van Pronto gelanceerd, een nieuwe applicatie die een belangrijke efficiëntieverbetering betekent voor de circa 30.000 schepen die de Rotterdamse haven jaarlijks aandoen. Pronto kan de wachttijd die schepen in de haven doorbrengen namelijk met 20 procent verkorten. | Lees meer over de Pronto-app

Pronto Pilot

Met behulp van het online communicatieplatform Pronto worden port calls in de Rotterdamse haven geoptimaliseerd door de planning van alle betrokken partijen binnen één omgeving real time te visualiseren. Binnen de krappe windows voor het laden en lossen van containerschepen aan de terminals vinden ook tal van andere activiteiten plaats, waaronder bunkering. “Rotterdam is een belangrijke haven omdat vaak de eerste of laatste aanloophaven voor Europa is.”, aldus Marcel Jumelet, Marine Business Process Owner bij Maersk. “Onze schepen hebben echter strakke vaarschema’s: er zit weinig buffer tussen de havens die ze aanlopen. Een vertraging van enkele uren van een Triple E-schip (18.000 TEU) in de Rotterdamse haven kan verderop in het schema een effect van meer dan een week hebben. Daarom is het tijdig afhandelen van bunker activiteiten belangrijk voor zowel de terminal als de rederij.”

Zo’n 19% van de grote Maersk-schepen liep bij APMT MVII vertraging op doordat de bunkering niet op het afgesproken tijdstip plaatsvond. Ook de terminal had hier last van, zegt Ad van Strien, manager planning bij APMT MVII. “Als een schip langer dan voorzien voor de kant blijft liggen, zitten we met idle capacity: we kunnen onze kraancapaciteit dan niet meer optimaal inzetten. Vergeet niet dat de grootste containerschepen ongeveer de helft van onze kades bezet houden.”

Lees het hele artikel op de website van het Havenbedrijf

 

VIND FERM OOK OP TWITTER | LINKEDIN | FACEBOOK