Pronto app
News 18 april 2018

Havenbedrijf Rotterdam lanceert Pronto-app voor serieuze efficiëntieverbetering

Source: Port of Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam heeft vandaag de eerste versie van Pronto gelanceerd, een nieuwe applicatie die een belangrijke efficiëntieverbetering betekent voor de circa 30.000 schepen die de Rotterdamse haven jaarlijks aandoen. Pronto kan de wachttijd die schepen in de haven doorbrengen namelijk met 20 procent verkorten.

De digitale app Pronto, een uitstekend voorbeeld van de voordelen van digitalisering, zorgt dat haventerminals beter zijn bezet en dat allerlei diensten aan het schip, zoals bunkering, onderhoud en bevoorrading nauwkeurig kunnen worden gepland en afgestemd. Ook leidt het tot een vermindering van de CO2 uitstoot in de haven.

Digitale vooruitgang

“Pronto is een goed voorbeeld van hoe het Havenbedrijf met nieuwe digitale toepassingen de processen in de haven efficiënter laat verlopen”, zegt Paul Smits, CFO van het Havenbedrijf en verantwoordelijk voor het strategische speerpunt digitalisering. “Op basis van internationale standaarden biedt Pronto rederijen, agenten, dienstverleners en operators een gezamenlijk platform voor informatie-uitwisseling rond hun port calls. Zodoende kunnen alle gebruikers de activiteiten optimaal plannen, uitvoeren en monitoren."

Ontwikkeling

Pronto is in de ontwikkelingsfase het afgelopen jaar uitvoerig getest en nu in ruil voor data of tegen een vergoeding beschikbaar voor de havengemeenschap. De applicatie wordt de komende tijd verder ontwikkeld met nieuwe toepassingen. Jaarlijks doen circa 30.000 zeeschepen de haven van Rotterdam aan. Om goed te plannen, hebben rederijen gedetailleerde informatie nodig over bijvoorbeeld diepte, toelatingsbeleid en aankomst- en vertrektijden. Sinds september 2017 bestaat er een wereldwijde standaard voor dit type nautische en haveninformatie. Nautische data op schepen komen nu overeen met de data die in havens en elders in de logistieke keten worden gebruikt, wat een voorwaarde voor het succes van Pronto was.

Pronto: hoe het werkt

  • Pronto biedt rederijen, agenten, dienstverleners en operators een gezamenlijk platform voor informatie-uitwisseling rond hun port calls. Je kunt het Pronto dashboard gebruiken of de data rechtstreeks in de eigen systemen gebruiken via API-koppelingen.
  • Zodra de geschatte aankomsttijd bekend is, krijgt een schip een eigen tijdlijn binnen Pronto. Hierop staan alle activiteiten tijdens de port call: vanaf de aankomst en het verblijf in de haven tot het vertrek van het schip uit de haven.
  • Pronto combineert openbare data, data direct afkomstig van deelnemende bedrijven en voorspellingen uit kunstmatige intelligentie om te komen tot de meest accurate informatie rond een port call. Pronto deelt geen informatie over de lading.
  • Gebruikers kunnen binnen hun eigen dashboard de beschikbare data eenvoudig filteren en inzoomen op de tijdlijn van een individuele port call. Met behulp van deze informatie kunnen zij hun werkzaamheden veel efficiënter dan voorheen plannen en uitvoeren.
  • De voortgang en status van de events wordt voortdurend in het dashboard bijgewerkt. Zo kunnen gebruikers monitoren en indien nodig bijsturen. Desgewenst ontvangen gebruikers automatische alerts bij relevante status-updates of wijzigingen in de planning.
  • Pronto maakt gebruik van de haveninformatiestandaarden zoals deze door de International Taskforce Port Call Optimisation zijn vastgesteld.

 

Pronto: de voordelen op een rij

Met Pronto kunnen de activiteiten tijdens de port call optimaal gepland, uitgevoerd en gemonitord worden. Dit levert voordelen voor alle betrokken partijen:

  • Rederijen: kortere port call turn around tijden, betere planbaarheid, lagere bunker en charter kosten, minder CO2 uitstoot per port call.
  • Terminals: betere terminalbezetting door verbetering van de uitwisseltijden en vermindering van wachttijden.
  • Agentschappen: meer tijd voor service aan klanten door eenduidige en gestroomlijnde communicatie, minder telefoontjes voor updates.
  • Logistieke en maritieme dienstverleners: betere service door betere planbaarheid en sneller inzicht.
  • Havenbedrijf: vergroten van de planbaarheid, meer lading volume en terugdringen van CO2-uitstoot.

 

Kijk voor meer informatie over Pronto op de website van het Havenbedrijf.

Vind FERM ook op: Twitter | LinkedIn