Port Insight begin 2019

Joint venture Port Insight start begin 2019 met online volgen van duwbakken

Port of Rotterdam
- 7 February 2019

Havenbedrijf Rotterdam heeft in het najaar van 2018 samen met de innovatieve IoT-marktspeler TWTG de joint venture 'Port Insight' gelanceerd. Onder deze gezamenlijk vlag worden technologische oplossingen ontwikkeld die sleutelprocessen slimmer en efficiënter maken voor meerdere actoren in de maritieme sector.

Port Insight ontwikkelt verschillende diensten met als eerste wapenfeit de nieuwe service waarmee duwbakken door een groot deel van Europa gevolgd kunnen worden. Begin 2019 is de service operationeel voor de eerste klanten.

Duwbakken in de digitale wereld

De haven ligt er vol mee: stalen duwbakken waarin bulkgoederen zoals ertsen, graan of zand via de rivieren naar het achterland worden vervoerd. Een duwbak kan tot wel 100 meter lang zijn en is volledig van staal. Zo’n duwbak wordt door een ander schip geduwd, de duwboot, daarom heeft de duwbak geen eigen motor. Een duwschip kan tot wel zes duwbakken tegelijk aanduwen. Welke duwbak waar ligt en hoe lang, wordt door duwbakoperators handmatig bijgehouden. ‘Een proces waar nog papierwerk aan te pas komt’, vertelt Vincent Campfens, business consultant van de afdeling Digital & Information Technology bij het Havenbedrijf. Vincent houdt zich voornamelijk bezig met de toepassing van sensortechnologie en datacommunicatie in het havengebied.

‘Er zwerven veel duwbakken in de haven rond, we weten eigenlijk niet welke bakken waar zijn en hoeveel het er zijn. De operators en gebruikers zijn veel aan het bellen om daarachter te komen. En voor een duwbak is havengeld verplicht. Als de duwbakoperator geen jaarabonnement heeft, stuurt deze iedere maand een overzicht welke duwbakken waar zijn geweest. Op basis daarvan stuurt het Havenbedrijf Rotterdam weer een factuur naar de duwbakoperator. Een systeem waar behoorlijk wat administratie en foutgevoeligheid aan kleeft. En dan moet de divisie Havenmeester toezien op de veiligheid van de duwbakken en handhaven. Kortom, een aardige tijdrovende opgave voor het Havenbedrijf en de operators om het overzicht te bewaren.’

Dat moet slimmer, transparanter en makkelijker kunnen, dachten ontwikkelaars binnen het Havenbedrijf. Vincent: ‘Tien jaar geleden konden we ons postpakketje ook nog niet exact volgen door middel van een app maar nu vinden we dat de normaalste zaak van de wereld. We wilden duwbakken beschikbaar maken in de digitale wereld.’

                 Lees ook: Havenbedrijf neemt Internet of Things-platform in gebruik

Ontzorgen

Het team van ontwikkelaars ging aan de slag en voerde vele gesprekken met duwbakoperators. Matthijs Tromp, projectontwikkelaar en teamlead: ‘We kregen aardig wat commentaar variërend van ‘dat is al geprobeerd maar mislukt, het tracken en tracen door Europa gaat niet lukken en de batterijen gaan maximaal een jaar mee’. Uiteindelijk zijn we met het Havenbedrijf en enkele enthousiaste operators toch een succesvolle pilot gestart in samenwerking met technologiebedrijf SODAQ. Daarmee hebben we de werking van de gehele technische keten aan kunnen tonen en de initiële bezwaren getackled.’

Vervolgens ging het team op zoek naar een goede partner om de dienstverlening te realiseren. Vincent: ‘De transponder en technologie moeten namelijk aan nogal wat eisen voldoen. Er wordt nogal ruw omgegaan met duwbakken en ze liggen constant in het water. Dus het apparaat moet tegen een stootje kunnen. Daarbij moet de ingebouwde technologie digitaal beveiligd en betrouwbaar zijn, een locatie moet op 10 meter nauwkeurig aangegeven zijn. Verder wil je niet ieder jaar de batterij moeten vervangen, dus die moet 5 jaar meegaan. En updates moeten van afstand uitgevoerd kunnen worden, zodat je ook klaar bent voor de toekomst. Wij willen gebruikers ontzorgen. Naast het fysieke product bestaat de dienst ook uit online dashboards, koppelingen met externe systemen en natuurlijk een servicedesk die klaarstaat voor de gebruikers. Zo zijn de klanten altijd gegarandeerd van juiste en betrouwbare informatie waarmee de werkprocessen worden ingericht.’

Het Havenbedrijf vond daarvoor een partner in TWTG, een innovatief bedrijf dat veelal gebruik maakt van Internet of Things-technologie. IoT is een netwerk van fysieke objecten zoals auto’s, machines en apparaten met sensoren die verbinding maken met het internet om zo data uit te wisselen. Goran Gavric, directeur TWTG: ‘Neem je smartphone, die werkt op verschillende manieren, via wifi, het mobiele netwerk of bluetooth. Zo moet je IoT ook zien. Wij maken voor Port Insight de complete technische oplossing: de transponder met de track- en tracefunctie en het softwareplatform. Op dat platform kunnen gebruikers zien waar de schepen zijn. Via dat dashboard kunnen ze eenvoudig aangifte voor de havengelden en planning regelen. We luisteren goed naar de gebruikers bij de ontwikkeling. We maken de techniek van de transponder nu al geschikt voor oplossingen die we in de toekomst door willen voeren. Denk aan een beschikbaarheidsoverzicht van ligplaatsen, zoals je dat nu vaker ziet met parkeerplekken in een stad of garage. Of dat een operator een track- en trace code geeft aan de eigenaar van de lading of aan de ontvangende klant, net zoals nu met postpakketjes gebeurt.’

Duwbakken varen natuurlijk niet alleen in de regio Rotterdam. Goran: ‘We willen het product ook aan andere havens en in het buitenland aanbieden. Daarom zet het Havenbedrijf Rotterdam deze dienst samen met TWTG onder de naam Port Insight breder in de markt, zodat andere partijen er ook profijt van hebben. Port Insight gaat voor de sector zoveel prettiger en efficiënter werken. We zijn als Rotterdams bedrijf heel trots dat wij dit samen met het Havenbedrijf gaan doen.’

Vernieuwing

Olga Verburg is teamlead data engineering bij het Havenbedrijf Rotterdam en betrokken bij de ontwikkeling. ‘Port Insight is een mooi voorbeeld van hoe je met relatief simpele oplossingen een sector kan vernieuwen. De wereld van de duwbakken is redelijk conservatief, het zijn veel familiebedrijven, deals worden nog steeds in de kroeg gesloten. Een wereld die niet gewend was om te veranderen. Het bijzondere aan deze reis is die cultuuromslag, van aanvankelijk sceptische operators die nu niet kunnen wachten tot het er is. Tegelijkertijd houdt de Port of Rotterdam zich bezig met het oplossen van grote problemen en veel omvattende thema’s zoals energietransitie maar dat is niet altijd meetbaar. Het mooie aan Port Insight is dat het data-gedreven is en een heel concreet probleem oplost, namelijk digitaal zichtbaar maken van de duwbakken. Port Insight gaat heel veel impact hebben op de sector. Dat sluit ook aan bij de ambitie van de haven van Rotterdam om koploper in innovatie te zijn.’

Vincent sluit af: ‘Zo kan men straks zien hoe de ligplaatsen worden gebruikt, of er capaciteitsproblemen zijn. Maar het Havenbedrijf kan ook flexibelere services aanbieden, bijvoorbeeld dat een operator per uur betaalt in plaats van per week. Ik kan er wel uren over praten, de voordelen klinken allemaal zo logisch dat je je afvraagt waarom het er niet eerder was!’

VIND FERM OOK OP TWITTER | LINKEDIN | FACEBOOK