Informatieveiligheid

Onderzoek IBM Security: 'informatieveiligheid wint van gebruiksgemak'

- 15 February 2018

Consumenten stellen de bescherming van hun online gegevens boven gebruiksgemak. Dat concludeert techgigant IBM in een internationaal onderzoek naar informatieveiligheid en digitale identiteit. Een positief maar opmerkelijk resultaat, dat vraagt om een aanpassing van ons beeld dat we op internet onze gegevens niet altijd even goed beveiligen omdat het een soepele gebruikerservaring belemmert.

Informatieveiligheid als prioriteit

Met name in de categorie financiële dienstverlening nemen de respondenten de beveiliging van hun data erg serieus, met two-factor authenticatie en biometrische maatregelen die de gebruikerservaring wat complexer maken maar informatieveiligheid op de eerste plek zetten. 70 procent zegt dat beveiliging topprioriteit heeft, 16 procent zet privacy bovenaan en slechts 14 procent vindt gebruiksgemak het belangrijkste waar het online bankieren, investeren en budgetteren betreft.

67 procent van de respondenten geeft aan zich prettig te voelen met biometrische authenticatie, terwijl 87 procent verwacht zich daar in de toekomst bij op z'n gemak te zijn.

“We hebben het altijd over gebruiksgemak en een laagdrempelige ervaring”, zegt IBM Executive Security Advisor Limor Kessem, “maar waar het financiële gegevens betreft zetten gebruikers juist een extra stapje.” Dat komt omdat ook individuele consumenten in toenemende mate inzien dat cybercriminaliteit zowel bedrijven als particulieren treft. Bovendien ligt de eigen verantwoordelijkheid en het belang van de juiste voorzorgsmaatregelen consumenten duidelijker op het netvlies: ook op het gebied van e-mail, online shoppen en zakelijke apps krijgt beveiliging prioriteit.

Social media

Het onderzoek wijst daarmee op een omslag in de benadering van online beveiliging en de mate waarin consumenten ook zelf verantwoordelijk zijn voor hun privacy en digitale gegevens. Tegelijkertijd laten de cijfers met betrekking tot social media een ander beeld zien. Daar staat gebruiksgemak toch nog bij 36 procent van de respondenten bovenaan, terwijl beveiliging en privacy voor respectievelijk 34 en 30 procent tekenen. Privacy en persoonsgegevens op social media worden kennelijk als minder belangrijk gezien dan financiële data waarbij dat extra stapje gebruikelijker is.

“In een tijd van serieuze databreuken en verlies van gevoelige informatie en persoonsgegevens is er geen twijfel meer dat de data die onze online identiteit beschermen een interessant product vormen voor hackers," zegt Kessem. "Nu consumenten de ontoereikendheid van simpele wachtwoorden erkennen en meer prioriteit geven aan beveiliging, is de tijd rijp om meer geavanceerde methoden voor informatieveiligheid te gebruiken.”

Informatiebewustzijn

Hoe informatiebewust is jouw organisatie? Vertonen medewerkers het gewenste gedrag? FERM-partner Awareways meet het niveau van informatiebewustzijn binnen organisaties en geeft concreet inzicht in het gedrag en de sociale en culturele aspecten die van invloed zijn op een informatie- en beveiligingsbewuste organisatie. Het resultaat? Een meetbare gedragsverandering met concrete actiepunten voor de toekomst. | Doe de gratis Awareness Test.