Phishing en cybersecurity

Ook privacytoezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens niet veilig voor phishing

AP
- 23 November 2018

We weten dat phishing nog altijd de grote favoriet is in het lijstje tactieken van cybercriminelen en fraudeurs. Bij gebruikers vissen naar inloggegevens is nog altijd de gemakkelijkste en meest productieve aanvalsmethode. 

Phishing in cijfers

Phishing is verantwoordelijk voor bijna de helft (48 procent) van alle digitale inbraken, zo bleek eerder deze week uit het rapport Lessons Learned from a Decade of Data Breaches van F5 Labs, de onderzoekstak van beveiligingsbedrijf F5 Networks. Het wordt op afstand gevolgd door credential stuffing (achttien procent), waarbij allerlei combinaties van verkregen inloggegevens automatisch worden geprobeerd, en door kwetsbaarheden in web-applicaties (ook achttien procent van de aanvallen). De onderzoeksgegevens worden ondersteund door cijfers van de Anti-Phishing Working Group (APWG), die stelt dat phishing met maar liefst 5753 procent is gestegen de afgelopen twaalf jaar.

Dat 'papieren' phishing ook nog altijd een ding is, werd vandaag maar weer eens duidelijk nu zelfs de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de officiële waakhond van onze privacy, een waarschuwing moest publiceren omdat oplichters uit naam van de AP valse brieven versturen.

Waarschuwing Autoriteit Persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt voor profiteurs die kwalijke nepbrieven versturen aan ondernemers. In de brief doen deze oplichters voorkomen dat ze medewerkers van de toezichthouder zelf zijn en vanuit de AP een bedrijfsbezoek willen inplannen. Ook intimideren ze met mogelijk hoge boetes en bieden ze tegen veel geld een waardeloze AVG-scan aan.

Waar moet je op letten? Officiële correspondentie van de AP is altijd op briefpapier, nooit op een gekopieerd velletje. Echte AP-post is opgesteld in foutloos Nederlands en bevat altijd de naam en het telefoonnummer van een contactpersoon. Twijfel je aan de juistheid van een ontvangen brief? Neem dan altijd direct contact op met de AP via het Informatie- en Meldpunt Privacy (088 - 1805 250) om te checken of de brief juist is.

Financiële schade voor consumenten verdubbeld

De financiële schade als gevolg van internetbankieren in Nederland is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Dat hebben de Betaalvereniging en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) weten.

De schade door fraude met internetbankieren is meer dan verdubbeld, van 679.000 euro in de tweede helft van 2017 naar 1,56 miljoen euro in de eerste helft van 2018. Daarvan is 85 procent het gevolg van phishing naar toegangscodes voor internetbankieren, via e-mail, social media en telefoon. Schade als gevolg van phishing naar toegangscodes voor internetbankieren is daarmee met 126 procent toegenomen. Er worden steeds meer phishing mails verzonden en de kwaliteit van die valse e-mails wordt steeds beter.

Lees ook: 5 tips in de strijd tegen phishing

VIND FERM OOK OP FACEBOOK | TWITTER | LINKEDIN