Verbeteringen dankzij Pronto
News 29 april 2019

Significante procesverbetering op ECT Delta Terminal Rotterdam dankzij digitaal platform Pronto

In de Rotterdamse haven delen steeds meer rederijen, terminals en nautisch dienstverleners realtime informatie via het digitale platform Pronto. Dat 'single point of truth' heeft op de Delta Terminal van ECT tot significante verbeteringen geleid; de kade kan beter worden benut, schepen komen correct voor de kant en de idle time bij vertrek is verkort. Bovendien verloopt de communicatie-uitwisseling tussen de betrokkenen veel vlotter.

Containerrederij MSC werkt al enige tijd met Pronto en stimuleert haar partners dit ook te doen. “Voor ons is dit de toekomst”, aldus Bob den Ouden, Special Projects Manager bij MSC en Erwin de Jong, Operations Manager. “Pronto is een kijkdoos waarin data van verschillende schakels in de keten real time bij elkaar komen. Als iedereen op hetzelfde moment naar dezelfde data kijkt, is er één waarheid en hoef je niet meer over data te discussiëren. Daardoor kun je met z’n allen veel sneller keuzes maken en acties uitzetten."

Pronto gebruikt de functionele definities van de Port Call Optimization Taskforce. Hierdoor is de kwaliteit van informatie-input verhoogd. Data-eigenaren kunnen hun informatie rechtstreeks aanleveren, waardoor je schakels in de communicatieketen weghaalt. De input is inherent aan de output, wat de kwaliteit van de informatie-uitwisseling verhoogt. Het is een gebruiksvriendelijke, 24/7 beschikbare applicatie. Dat is de kracht van dit centrale, digitale platform, en daarom vinden wij dat iedereen eraan mee zou moeten doen. De afstemming kan eerder in het proces plaatsvinden en is kwalitatiever. Dit maakt processen efficiënter en kwalitatief beter. Lees meer over de actuele verbeteringen op de website van het Havenbedrijf.

Pronto en Pronto Pilot

Havenbedrijf Rotterdam heeft in 2018 de eerste versie van Pronto gelanceerd, een nieuwe applicatie die een belangrijke efficiëntieverbetering betekent voor de circa 30.000 schepen die de Rotterdamse haven jaarlijks aandoen. Pronto kan de wachttijd die schepen in de haven doorbrengen namelijk met 20 procent verkorten. | Lees meer over de Pronto-app

Met behulp van het online communicatieplatform Pronto worden port calls in de Rotterdamse haven geoptimaliseerd door de planning van alle betrokken partijen binnen één omgeving real time te visualiseren. Binnen de krappe windows voor het laden en lossen van containerschepen aan de terminals vinden ook tal van andere activiteiten plaats, waaronder bunkering. “Rotterdam is een belangrijke haven omdat vaak de eerste of laatste aanloophaven voor Europa is.”, aldus Marcel Jumelet, Marine Business Process Owner bij Maersk. “Onze schepen hebben echter strakke vaarschema’s: er zit weinig buffer tussen de havens die ze aanlopen. Een vertraging van enkele uren van een Triple E-schip (18.000 TEU) in de Rotterdamse haven kan verderop in het schema een effect van meer dan een week hebben. Daarom is het tijdig afhandelen van bunker activiteiten belangrijk voor zowel de terminal als de rederij.”

Zo’n 19 procent van de grote Maersk-schepen liep bij APMT MVII vertraging op doordat de bunkering niet op het afgesproken tijdstip plaatsvond. Ook de terminal had hier last van, zegt Ad van Strien, manager planning bij APMT MVII. “Als een schip langer dan voorzien voor de kant blijft liggen, zitten we met idle capacity: we kunnen onze kraancapaciteit dan niet meer optimaal inzetten. Vergeet niet dat de grootste containerschepen ongeveer de helft van onze kades bezet houden.”

VIND FERM OOK OP TWITTER | LINKEDIN | FACEBOOK