Datalekken

'Twee derde consumenten doet organisatie in de ban bij datalek'

- 6 December 2018

Opnieuw een groot datalek, opnieuw volop in de media: bij hotelketen Marriott-Starwood belandden de persoonsgegevens van maar liefst 500 miljoen klanten op straat. De vraag rijst of consumenten zich er nog iets van aantrekken, of dat we inmiddels 'datalekmoe' raken. Recent onderzoek van Gemalto geeft antwoord.

De meerderheid van de consumenten (66 procent) is niet geneigd om te winkelen bij en noch zaken te doen met een organisatie waarvan persoonsgegevens zijn gestolen. Met name retailers (62 procent), banken (59 procent) en social media (58 procent) worden in de ban gedaan bij een datalek. Die statistieken hangen samen met het feit dat 70 procent van de consumenten vindt dat de verantwoordelijkheid voor gegevensbescherming bij organisaties ligt. Sterker nog, 93 procent legt de volledige schuld in geval van een datalek bij de organisatie en overweegt dan actie tegen hen te ondernemen. 

Vertrouwen in social media en banken het laagst 

Slechts een kwart van de consumenten heeft het gevoel dat de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens zeer serieus genomen wordt. Zij vertrouwen voornamelijk social media (61%) en banken (40%) niet als het gaat om de bescherming van hun gegevens. 91 procent is van mening dat de applicaties en websites die ze momenteel gebruiken een risico vormen voor de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens. Daarom wil 82 procent van de consumenten dat organisaties meer online securitymaatregelen nemen. 

Kwart van de consumenten slachtoffer van datalek

Een kwart van de ondervraagden is het slachtoffer geweest van frauduleus gebruik van financiële informatie (26%), persoonsgegevens (19%) en identiteitsdiefstal (16%). Daarnaast maakt tweederde zich zorgen omdat zij denken slachtoffer te worden van een datalek. Ondanks deze angst zijn consumenten niet van plan hun eigen online gedrag te veranderen. Meer dan de helft (55%) van de consumenten geeft bijvoorbeeld aan hetzelfde wachtwoord voor verschillende accounts te gebruiken.

"Aangezien steeds meer consumenten overwegen geen zaken meer te doen met organisaties die getroffen zijn door een datalek, is het belangrijk voor organisaties om met gegevensbeveiliging aan de slag te gaan. Daarbij kunnen zij zich richten op het stimuleren van veilig online gedrag bij consumenten en het voldoen aan de security basisprincipes. Dit betekent dat je als organisatie je meest waardevolle bezit, waaronder klantgegevens, beschermt met onder andere encryptie en two factor authenticatie", aldus Dirk Geeraerts, identity en data protection expert bij Gemalto. 

Het Customer Loyalty-onderzoek van Gemalto is uitgevoerd onder 10.500 respondenten door Vanson Bourne. Vanson Bourne is een onafhankelijke specialist in marktonderzoek voor de technologiesector. 

VIND FERM OOK OP FACEBOOK | TWITTER | LINKEDIN