Taskforce Port Call Optimisation

Wereldwijd uitwisselen gestandaardiseerde nautische informatie weer stap dichterbij

- 24 May 2018

In de Rotterdamse haven heeft zich vandaag een internationaal gezelschap gebogen over gestandaardiseerde datadefinities - essentieel om zeeschepen efficiënter in te zetten en de emissies te verlagen - voor het wereldwijd uitwisselen van nautische informatie. 

Onlangs schreven we al over de lancering van de Pronto-app, die een belangrijke efficiëntieverbetering betekent voor de circa 30.000 schepen die de Rotterdamse haven jaarlijks aandoen. Pronto kan de wachttijd die schepen in de haven doorbrengen namelijk met 20 procent verkorten. Ook vandaag is er weer een stap gezet in het efficiënter maken van de haven, zoals in Rotterdam als internationaal. 

Taskforce Port Call Optimisation

De afgelopen jaren heeft de internationale Taskforce Port Call Optimisation de invoering van internationale standaarden voor nautische informatie een flinke stap vooruitgebracht. In de Taskforce bundelen internationale bedrijven, zeehavens en organisaties de krachten. De vorig jaar gedefinieerde functionele definities – eenduidige namen voor zaken als diepte en verwachte aankomsttijd – worden dit jaar gepubliceerd in de Mariners Handbook van de United Kingdom Hydrographic Office, een officieel boekwerk dat op de brug van ieder schip staat. In een volgende stap worden datadefinities vastgelegd voor de overdracht van informatie. Het startschot hiervoor is gisteren gegeven tijdens een workshop in de Rotterdamse haven op initiatief van de International Taskforce Port Call Optimisation, Sea Traffic Management (STM), European Harbour Master Committee, United Kingdom Hydrographic Office en GS1.

Lees meer over de bijeenkomst, de Pronto-app voor Port Call Optimisation en digitalisering van de haven op de website van Port of Rotterdam.